2007-10-21: Portale TVN24.pl i o2.pl podały wyniki sondaży przed końcem ciszy wyborczej

Z Wikinews, wolnego źródła informacji.
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Portal:Wybory parlamentarne w Polsce 2007POL urna wyborcza.svg
Najnowsze artykuły
Wieczór wyborczy w Wikinews
niedziela, 21 października 2007
Na powiększeniu widać godzinę publikacji i komentarz internauty dotyczący przedwczesnej publikacji wyników sondaży. Informacje nazywane są przez TVN24.pl "testowymi".

Portal TVN24.pl już przed 20:58 udostępniał w serwisie artykuł autorstwa Katarzyny Wężyk na temat wyników sondaży wyborczych. Początkowo tekst miał zostać opublikowany o godzinie 20:30, lecz umieszczony został na kilka minut przed przypuszczalnym zakończeniem ciszy wyborczej po drugim jej opóźnieniu.

W tworzonym wtedy tekście w kilku miejscach wyniki sondażowe tych samych komitetów wyborczych różniły się między sobą nawet o 0,5%.

Cquote1.svg Tak samo jak testowa jest strona na której pracujemy, tak i dane które z niej pochodzą, są tylko testem. Cquote2.svg

—Kuba Sufin, redaktor portalu TVN24.pl

O godzinie 22:05 opublikowana została wiadomość w portalu, według której hakerzy "rozpowszechniają informacje z naszej bazy danych, które nie zostały opublikowane w sieci", co jest nieprawdą. Informacje zostały udostępnione publicznie około godziny 21:00, po czym - jak zostało to zauważone, a kolejne przedłużenie ciszy wyborczej zostało ogłoszone - zostały usunięte. Finalna wersja artykułu, pt. "Platforma wygrała wybory", została opublikowana o godzinie 22:55, tuż po zakończeniu ciszy wyborczej.

Przed godziną 22:30 także portal o2.pl opublikował wyniki sondaży wykonane przez firmy TNS OBOP i PBS - dane z godz. 22:15. Według OBOP PO zdobyło 38%, PiS 34,5%, LiD 12,9%, PSL 9,1%, Samoobrona 2,8%, a LPR 2,2%. Natomiast według PBS PO zdobyło 37,2%, PiS 35,7%, LiD 12,8%, PSL 10,7%, Samoobrona 4,0% a LPR 1,9%.


Źródła[edytuj]