2005-10-25: Serwis Światowy BBC likwiduje 10 sekcji językowych

Z Wikinews, wolnego źródła informacji.
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
wtorek, 25 października 2005
BBC logo.svg

Jak poinformował we wtorek dyrektor Serwisu Światowego BBC, Nigel Chapman, do 2007 roku brytyjska sieć informacyjna planuje uruchomienie kanału telewizyjnego w języku arabskim. Aby zrównoważyć koszty, Serwis Światowy zlikwiduje dziesięć sekcji językowych, głównie z Europy zachodniej - bułgarską, chorwacką, czeską, grecką, kazachską, polską, słowacką, słoweńską, tajlandzką i węgierską.

Dyrektor Serwisu Światowego BBC, Nigel Chapman, uważa, że "jest to największa zmiana w Serwisie Światowym BBC od czasu jego powstania ponad 70 lat temu."

Nowy, planowany kanał ma wystartować w 2007 roku i początkowo będzie emitowany 12 godzin na dobę. Dziesięć wymienionych wcześniej sekcji językowych ma zostać zamkniętych najpóźniej do 21 marca 2006 roku.

BBC planowało rozwój swojej telewizji w krajach arabskich już w roku 1996, jednak w wyniku nieporozumień z saudyjską firmą zaprzestano transmisji programu.

W wyniku podjętych decyzji zwolnionych zostanie 218 pracowników dziesięciu sekcji językowych. W nowej, przyszłej telewizji pracę znajdzie 148 osób. W sumie z powodu nadchodzących restrukturyzacji utworzy się 201 miejsc pracy, zwolni się 236.

Obecnie najbardziej popularną telewizją w krajach arabskich jest katarska telewizja al-Dżazira. To właśnie ta stacja przyjęła do pracy dziennikarzy z rozwiązanej, arabskiej wersji kanału telewizyjnego BBC. Na wiosnę następnego roku al-Dżazira planuje uruchomić 24-godzinny kanał w języku angielskim - al-Jazeera International.

Jak powiedział redaktor naczelny polskiej sekcji BBC, Marek Cajzner, "decyzja została oparta przede wszystkim o kryterium geopolityczne - z punktu widzenia BBC tym obszarem, w który należy inwestować środki jest przede wszystkim Bliski Wschód".

Polska wersja strony internetowej, prawdopodobnie jak innych likwidowanych sekcji, zostanie zamknięta - nie będzie można przeglądać archiwalnych wiadomości, gdyż zdaniem przedstawiciela polskiej sekcji strona BBC udostępniała przede wszystkim materiały bieżące. Kursy językowe mają zaś być przeniesione do odpowiedniego działu w Serwisie Światowym. Nie wyklucza się również wariantu publicznego udostępnienia materiałów.

Serwis Światowy BBC (World Service) działa w 43 językach - między innymi w angielskim, chińskim, hiszpańskim oraz rosyjskim. Brak natomiast sekcji niemieckojęzycznej oraz języków skandynawskich.

Historia polskiej sekcji BBC[edytuj]

Pierwsza audycja BBC w języku polskim została nadana siedem dni po rozpoczęciu drugiej wojny światowej i cztery dni po przystąpieniu Wielkiej Brytanii do wojny z Niemcami. Jako pierwszy przemówił Edward Raczyński, ambasador Rzeczpospolitej w Londynie. Mówił o walce Polski "w imię zasad wolności i sprawiedliwości, którym nie sprzeniewierzyła się w swej historii".

W czasach PRL-u i cenzury, (głównie lata 50. i 80.) władze próbowały ograniczyć dostęp do odbioru polskojęzycznych audycji BBC, które były dla słuchaczy okazją do poznania informacji z niezależnych źródeł.

Na początku lat 90. polska sekcja BBC zaczęła współpracować z Polskim Radiem. Głównym efektem jest publikowanie w rozgłośniach radiowych magazynu informacyjno-publicystycznego Reflektor oraz Magazynu Europejskiego poświęconego sprawom Europy. Stworzono także lekcje Angielski z BBC służące nauce języka angielskiego. W 1996 roku założono w Warszawie redakcję Sekcji Polskiej BBC. Na początku 2004 roku zaczęto regularnie publikować informacje po polsku na stronie internetowej. Zostały na niej udostępnione również polskojęzyczne audycje stworzone przez BBC oraz lekcje języka angielskiego.

Łącznie w polskiej sekcji pracuje 58 osób - 32 w Warszawie i 26 w Londynie.

Archiwum[edytuj]

Źródła[edytuj]