2005-08-04: Chiny: Nie będzie więcej zezwoleń dla telewizji z zagranicznym kapitałem

Z Wikinews, wolnego źródła informacji.
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
czwartek, 4 sierpnia 2005
Świat
World map blank with blue sea.svg

W Chinach nie będzie więcej zezwoleń dla telewizji z zagranicznym kapitałem - podała dzisiaj chińska państwowa agencja prasowa Xinhua, cytując nowe prawne uregulowania. Według oficjalnych informacji nowe uregulowania zostały stworzone po to, by wzmocnić pozycję lokalnych nadawców i kontrolować rynek nadawców z kapitałem zagranicznym. Według dziennika Shenzhen Daily ma to związek z akcją chińskich władz, która ma zapobiec eskalacji przemocy w telewizji.

W Chinach działa wiele stacji z kapitałem zagranicznym. Należą one m.in. do medialnego koncernu Ruperta Murdocha, Viacom (właściciel MTV), Phoenix Satellite Television, Tom Group (własność Li Ka-shinga, biznesmena z Hongkongu) i Time Warner.

Część nadawców zagranicznych ma ograniczone prawa na rynku. Wśród nich jest CNN (należący do Time Warner) oraz BBC.

Zakaz wprowadzania na rynek nowych stacji telewizyjnych z kapitałem zagranicznym wpłynął m.in. na starania Disneya, który stara się na ograniczoną koncesje nadawczą od 2003 roku. Podobny los może spotkać kanał koncernu Viacom Nickelodeon, który podobnie jak Disney czeka na koncesje od 2 lat. Władze spółek nie skomentowały jeszcze decyzji władz chińskich.

Uchwalone w kwietniu regulacje ograniczą także działalność zagranicznych koncernów do tworzenia spółek, które operują co najwyżej jednym kanałem telewizyjnym. Nie będzie możliwa koncentracja mediów. W zeszłym miesiącu weszły też w życie przepisy zabraniające podpisywania umów przez lokalnych nadawców z zagranicznymi koncernami medialnymi.

Źródło[edytuj]