2009-01-13: Chiny znów zablokowały stronę Amnesty International

Z Wikinews, wolnego źródła informacji.
Skocz do: nawigacja, szukaj
wtorek, 13 stycznia 2009
Informatyka
Tablet mouse.svg

InformatykaInternetOprogramowanie
GoogleLinuxMicrosoftOpenOffice.org

Główna Amnesty International (www.amnesty.org) znów została zablokowana dla internautów z Chin. Wśród innych ostatnio zablokowanych stron jest tez popularny portal blogowy Bullog.

Władze Chin odblokowały stronę Amnesty na krótko przed Olimpiadą, razem z innymi stronami organizacji praw człowieka i międzynarodowych mediów, w tym chińskiej redakcji BBC. Amnesty wyraziła wtedy nadzieję, że to sygnał bardziej otwartego podejścia do praw człowieka. "Obawiam się, że ponowne zablokowanie naszej witryny jest oznaką nowego ataku na wolność słowa w internecie, szczególnie, że rok 2009 jest pełen ważnych rocznic, takich jak 20 rocznica wydarzeń z Tian'anmen i 50 rocznica powstania w Tybecie" - mówi Wojciech Makowski, koordynator kampanii polskiej sekcji Amnesty International.

Władze chińskie ostatnio ogłosiły, że podjęły działania w celu wyczyszczenia internetu z "wulgarnych" treści. Państwowe media podały 11 stycznia, że od 8 stycznia zamknięto dostęp do 91 stron, w tym Google i MSN, a także witryny i blogi gdzie zbierane sa i publikowane podpisy pod Kartą 08 - petycją o zmiany polityczne i ustawodawcze, podpisaną przez wiodących działaczy praw człowieka i wykładowców uniwersyteckich. Jeden z sygnatariuszy, Liu Xiaobo, jest więziony od ponad miesiąca.

To wszystko dzieje się, kiedy władze w Pekinie miały ogłosić dwuletni "plan działań na rzecz praw człowieka", zapowiadany na początek 2009 roku. Wśród chińskich więźniów sumienia znajdujących się pod opieką Amnesty International znajduje się wciąż dziennikarz i poeta Shi Tao, więziony od 2004 za wysłanie emailem za granicę instrukcji władz, jak pisać w gazecie o rocznicy Tian'anmen oraz eseista Huang Jinqiu, skazany na 12 lat za publikowanie w sieci artykułów politycznych i próby założenia Patriotycznej Demokratycznej Partii Chin (od 2003).

Źródła[edytuj]