2005-12-17: Europejska prasa o budżetowym kompromisie

Z Wikinews, wolnego źródła informacji.
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
sobota, 17 grudnia 2005

Dzisiejsza prasa brytyjska wskazuje, że kompromis został osiągnięty kosztem miliardów z rabatu Wielkiej Brytanii. Financial Times zaznacza, że kompromis był istotny ze względu na uniknięcie pogłębienia kryzysu w Unii Europejskiej. Gazeta wskazuje, że mocną opozycją wobec Blaira była Polska, jednak nie jedyną. Z kolei Daily Telegraph stwierdza, że Tony Blair poświęcił dodatkowe 2,7 miliardy funtów z rabatu, aby uratować porozumienie w sprawie budżetu, który – jak twierdzi – odpowiada interesom Wielkiej Brytanii. Gazeta wskazuje, że propozycja Blaira miała na celu nakłonienie Francji do zrezygnowania z dużych dotacji na rolnictwo.

Prasa hiszpańska stwierdza, że unijny szczyt zakończył się sukcesem. El Pais podaje, iż Hiszpania otrzyma ze wspólnej kasy ponad 16 miliardów euro. Gazeta dodaje, że ważne jest uzyskanie przez Hiszpanię zysków z budżetu UE. El Mundo wskazuje na rolę Polski w negocjacjach. Polska, najpotężniejszy z nowych członków Unii Europejskiej, potrafiła swą stanowczością przekonać niezdecydowanych – podkreśla gazeta.

Francuskie Le Figaro stwierdza, że przegranym szczytu UE jest Tony Blair. Gazeta twierdzi, że brytyjski premier rozczarował swoich sojuszników i rodaków faktem, że nie dotrzymał obietnicy reformy finansów Unii.

Źródła[edytuj]