2005-08-12: Kwaśniewski rozmawiał telefonicznie z Putinem

Z Wikinews, wolnego źródła informacji.
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
piątek, 12 sierpnia 2005

Prezydent Polski Aleksander Kwaśniewski i prezydent Federacji Rosyjskiej Władimir Putin telefonicznie rozmawiali na temat obecnej sytuacji w stosunkach polsko-rosyjskich - poinformowały Polska Agencja Prasowa i rosyjska agencja ITAR-TASS. Rozmowa została przeprowadzona z inicjatywy prezydenta Kwaśniewskiego. Jej głównym tematem były pogarszające się relacje pomiędzy stronami po atakach na dzieci dyplomatów rosyjskich w Warszawie i na polskich dyplomatów i dziennikarza Rzeczpospolitej w Moskwie.

Według rosyjskich służb prasowych obaj prezydenci uznali, że akty przemocy, uznawane przez obie strony za kryminalne, nie mogą wpływać na atmosferę wzajemnych stosunków pomiędzy krajami.

Obaj prezydenci podkreślili, że wszystkie siły polityczne w obu krajach powinny działać na rzecz poprawy stosunków między Rosją a Polską.

Putin i Kwaśniewski stwierdzili, że oba kraje powinny przezwyciężyć wzajemne fobie i uprzedzenia, by przywrócić rangę współpracy między Rosją a Polską.

Według informacji Polskiej Agencji Prasowej prezydent Putin wyraził zaniepokojenie wypowiedziami niektórych polskich polityków i mediów, które nie służą budowaniu wzajemnych poprawnych stosunków pomiędzy sąsiadami.

Tymczasem analizując wypowiedzi polskich i rosyjskich mediów można doszukać się nieścisłości w wypowiadanych przez Putina komentarzach. Większość rosyjskich mediów poza tymi o zabarwieniu opozycyjnym wobec Kremla (Niezawisimaja Gazeta, Kommersant, radio Echo Moskwy i telewizją NTW) traktowała incydent w Warszawie jako działania o podłożu politycznym. Polskie media po incydentach w Moskwie były bardziej wstrzemięźliwe. Tak było w przypadku dwóch liczących się dzienników w Polsce - Gazety Wyborczej i Rzeczpospolitej. W bardziej radykalnym tonie wypowiadały się tabloidy - Super Express i Fakt oraz prawicowy Nasz Dziennik. Rozgłośnie radiowe (RMF FM i Radio ZET) oraz czołowe stacje telewizyjne cytowały wyłącznie komentarze polskich dyplomatów. Tylko niektóre zasięgały opinii u polskich politologów. Telewizja publiczna, głównie Regionalna TVP 3, dodatkowo prezentowała materiały przybliżające opinię Rosjan mieszkających w Polsce.

Źródło[edytuj]