2005-06-01: Dania: Przegląd wiadomości z 1 czerwca 2005

Z Wikinews, wolnego źródła informacji.
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
środa, 1 czerwca 2005
Dania

Kara za nielegalne zatrudnienie Polaków[edytuj]

62-letni duński przedsiębiorca został skazany na zapłacenie kary w wysokości 200.000 DKK (ok. 11.100 PLN) za zatrudnienie siedmiu Polaków nie posiadających zezwolenia na pracę w Danii. Polacy zatrudnieni byli od czerwca do października zeszłego roku i otrzymywali jak na duńskie warunki bardzo niskie wynagrodzenie.

Duńska Partia Ludowa: zamach na demokrację?[edytuj]

Dansk Folkepari, Duńska Partia Ludowa zgłosiła wniosek, by pozbawić 200.000 mieszkających w Danii cudzoziemców prawa głosu w wyborach do lokalnych władz. W ten sposób DF miała nadzieję na zmniejszenie liczby głosujących na partię Det Radikale Venstre. Wniosek został odrzucony. » więcej na ten temat

Duńczycy a szwedzka elektrownia atomowa[edytuj]

Protesty Duńczyków w sprawie zamknięcia szwedzkiej elektrowni atomowej Barsebäck mogą ustać: wyłączono jej ostatni reaktor. Barsebäck położona jest zaledwie 20 kilometrów od Kopenhagi, Duńczycy uważają ją więc również za swój problem. W Szwecji jednak debatuje się nad sensem wyłączania elektrowni działającej już od 30 lat. » więcej na ten temat

Referendum konstytucyjne: za, a nawet przeciw[edytuj]

Premier Danii Anders F. Rasmussen w reakcji na francuskie nie dla Traktatu Konstytucyjnego i przewidywany taki sam wynik w Holandii ogłosił, że Dania nie zmienia planów i że referendum w tym kraju odbędzie się zgodnie z planem, 27 września 2005. Jednocześnie jednak dodał, że istnieje możliwość odwołania duńskiego referendum, jeśli zapadnie taka decyzja na szczycie UE, który odbędzie się za dwa tygodnie.

Sponsorowana wycieczka rzecznika Venstre[edytuj]

Rzecznik prasowy partii Venstre, Jens Rohde, został oficjalnie upomniany przez premiera Danii Andersa Rasmussena w sprawie dwudniowego zagranicznego wyjazdu na mecz i pobytu w luksusowym hotelu na zaproszenie i koszt koncernu medialnego, który planuje zakup stacji telewizyjnej TV2. Sprawa budzi duże emocje.

Źródła[edytuj]

  • 10 minutter, wyd. papierowe 1 czerwca 2005
  • Politiken, wyd. papierowe 1 czerwca 2005