2010-11-28: Przecieki z WikiLeaks dot. raportów dyplomatycznych w światowych mediach

Z Wikinews, wolnego źródła informacji.
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Świat
World map blank with blue sea.svg
niedziela, 28 listopada 2010

Przeciek Wikileaks dt. tajnych dokumentów dyplomatycznych, za pośrednictwem światowych mediów ujrzał światło dzienne.

150px-Wikileaks logo wl1hires.jpg
Założyciel Wikileaks - Julian Assange
Wikipedia Zobacz hasło w Wikipedii na temat:
Ujawnienie depesz amerykańskich dyplomatów przez WikiLeaks

Sam serwis został zaatakowany przez crackerów i nie funkcjonuje, jednak już kilka tygodni temu przekazał różnym dziennikom raporty. Wśród mediów, które po analizach, opublikowały w niedzielę streszczenia dokumentów, są m. in. amerykański "The New York Times", brytyjski "The Guardian", francuski "Le Monde", hiszpański "El Pais" oraz niemiecki tygodnik "Der Spiegel".

Liczba ujawnionych dokumentów sięga 250 tysięcy, z czego 11 tys. objęto klauzulą tajności. 972 depesze odnoszą się do Polski. 90 procent telegramów dyplomatycznych pochodzi z okresu od 2004 roku do marca tego roku, natomiast pozostałe 10 procent pochodzi z lat aż do 1966 roku.

Z dokumentów wynika, iż Iran planuje atak Europy rakietami pochodzącymi z Korei Płn. Natomiast Arabia Saudyjska naciskała na Stany Zjednoczone, by te zbombardowały Iran. Bombardowanie uniemożliwiłoby rozwój programu nuklearnego Iranu.

Według ujawnionych dokumentów rząd Chin prowadził „skoordynowaną kampanię komputerowego sabotażu” wymierzoną w USA i ich sojuszników. Z kolei Al-Kaida jest finansowana głównie przez saudyjskich donatorów. Raporty określają także skalę korupcji afgańskiego rządu uwikłanego w wojnę z talibami. Prezydent Afganistanu Hamid Karzaj został opisany jako "powodowany paranoją" i przyrównany do Adolfa Hitlera.

Jeden z tajnych dokumentów opisuje hojne prezenty i lukratywne kontrakty energetyczne pomiędzy premierami Rosji Władimirem Putinem i Włoch Silvio Berlusconim. Inny raport informował przywódców Słowenii, że jeśli chcą rozmawiać z Barackiem Obamą, to muszą przyjąć więźniów z Guantanamo. Wyspa Kiribati miała otrzymać ogromne fundusze za przyjęcie więźniów. Belgii sugerowano, że przyjęcie większej liczby więźniów byłoby mało kosztownym rozwiązaniem dla Brukseli, by odzyskać znaczącą pozycję w Europie.

Jeden ze sojuszników USA w walce z talibami - Pakistan, posiada uran w reaktorach badawczych i od 2007 roku USA stara się, go usunąć. Pakistan, który zmaga się z talibską rebelią jest zagrożony przechwyceniem broni nuklearnej przez terrorystów i przez dyplomatyczne naciski USA, podjął militarne ofensywy.

Wikileaks został potępiony przez Pentagon, który przeciek nazwał bezmyślnym i niebezpiecznym.

Wikileaks to witryna internetowa działająca w oparciu o zmodyfikowaną wersję oprogramowania MediaWiki, umożliwiająca publikowanie w sposób anonimowy tajnych dokumentów rządowych i korporacyjnych przez informatorów chcących zasygnalizować działania niezgodne z prawem. 25 lipca 2010 roku w serwisie opublikowano około 77 tysiące wojskowych dokumentów dotyczących wojny w Afganistanie, obejmujących okres od stycznia 2004 do grudnia 2009 roku. 22 października w WikiLeaks opublikowano 391 832 dokumentów o wojnie w Iraku, co również wywołało kontrowersje. Założyciel WikiLeaks, Julian Assange, od jakiegoś czasu ukrywa się w obawie przed zemstą amerykańskich służb specjalnych.

W serwisie OSnews w artykule "WikiLeaks atakowane – ludzie chcą zapobiec publikacji tajnych materiałów" użytkwonik spy000yps, będący autorem artykułu przedstawił informację jak dokonać ataku DDoS na stronę WikiLeaks, co jednak wywołało negatywne komentarze czytelników. jeden z nich napisał w swoim komentarzu:

Cquote1.svg Od kiedy to OSnews stał się portalem w którym się agitację polityczną przeprowadza i to przechodzi? Tak, żyjmy dalej w nieświadomości i manipulacji. Gdzie równie dobrze manipulacją może być powyższa wiadomość. Cquote2.svg

— cakper, OSnews

Źródła[edytuj]